Test i Barcelona

efter testkörning i Barcelona. Det var varit intressanta och givande dagar och jag har
fått visa både mig själv och många andra att jag har kapacitet att stå upp mot de
bästa i Europa. Testerna skedde alltså på Cirquit de Catalunia, samma bana där man
kör formel 1 och de omfattade två dagar och fyra 50-minuterspass varje dag. Dagen
innan testet träffade jag teamet, Interwetten, för att gjuta stol och justera in
körställningen så att den skulle passa mig. Det var en bil av den nyaste typen så när
vi inledde på torsdagen tog jag det lite försiktigt för att känna in mig både med den
och med banan. Tyvärr var det väldigt kallt, ända ner till 0-gradigt och det verkade
inte som om teamet hade de helt perfekta inställningarna för just den väderleken.
Bilen kände helt enkelt lite ”hal” och jag trivdes inte riktigt med den. Det tog ett bra
tag innan jag kände mig trygg med vad de presterade. Men till det tredje passet
laddade jag ändå på och då kom jag ner på tider som låg bland de tio bästa av de
trettio ekipage som var med i testet. Vi hade visserligen ingen officiell tidtagning,
detta var alltså vad vi kom fram till själva. Men jag kände att allt blev bättre och
bättre. Och även i det sista passet första dagen höll jag ungefär samma tider.
Andra dagen började ungefär som den första men till tredje passet lade vi på nya
däck och det gjorde stor skillnad. Då hängde jag med riktigt bra och jag körde till och
med ifrån Tamas Pal Kiss, som blev trea i det Brittiska Formel Renault-mästerskapet
och som testade i en likadan bil som jag, med mellan en halv och en sekund per
varv.
Det blev många avåkningar under de olika testpassen och eftersom man inte
räknade ”effektiv körtid” så blev det hela lite rumphugget tidsmässigt när vi fick vänta
på att man skulle röja upp på banan ingen. Det och det faktum att bilen inte var
riktigt 100%-igt inställd gjorde att jag kanske, om allt fungerat perfekt, skulle kunnat
prestera ännu bättre än jag trots allt gjorde. Nu slutade jag bland de fem bästa och
det får jag vara nöjd med.
Det var ju inte bara det att jag fick visa upp mig i sällskap med Europas elit. Vi kunde
också knyta många kontakter som kanske kan vara bra att ha i framtiden. Det känns
också bra att ha bekantat sig med den nya bilen. Vi skal försöka hinna med
ytterligare något test lite längre fram, förmodligen med något annat team. Tyvärr är ju
situationen med snö i hela Europa lite besvärlig. Till och med i England har man snö.
Så det hela får skjutas lite på framtiden. Men det skall bi intressant att prova en
annan bil med lite annorlunda inställningar.
Till dess vill jag önska alla vänner och medarbetare en God Jul och ett Gott Nytt år!

Senaste nyheterna

Nyhetsarkiv